در این مقاله قصد داریم تا شما را با آموزش مبتدی تا حرفه ای آشنا کنیم. اکثر عموم مردم بر این باورند اگربتوانند در استخر به صورت عادی کنترل خود را در آب حفظ نمایند و غرق نشوند دیگر ورزش شنا را آموخته اند. اما این باور کاملا غلط است زیرا تمامی انسان ها و حتی بسیاری از حیوانات به صورت غریزی چگونگی غرق نشدن در آب و کنترل بدن خود را از کودکی می دانند.

اما تفاوت های بسیار زیادی در آموختن اصولی شنا و دانستن تکنیک ها و قواعد شنا کردن است. حتی بسیاری از کسانی تمامی 4 رشته اصلی شنا که ما به نام شنای چهار گانه میشناسیم را بلد هستند باز هم یک شناگر حفه ای محسوب نمیشوند.

مبحث آموزش شنا به حدی گسترده و کامل است که برای آموزش شنا از مبتدی تا حرفه ای نیاز به یک مربی با علم کامل نسبت به ورزش شنا می باشد. ما در این مقاه قصد داریم تا شما را با آموزش شنا از مبتدی تا حرفه ای آشنا کنیم.

انواع شنا چیست؟چه سبک هایی در ورزش شنا موجود است؟

بدون شک تا کنون با اسم شنای چهار گانه برخورد داشته اید. 4 رشته و یا 4 سبک اصلی در شنا وجود دارد:

یکی دیگر از سبوک شنا سبک آزاد می باشد که بیشتر در مسابقات نام آنرا شنیده اید. دراین سبک شناگراندر مسابقات آب های آزاد به شنا کردن می پردازند. شخص ناگ از هر یک از سبک های باا میتواند استفاده نماید.

شنای کرال سینه چیست؟

اطلاعات قابل استنادی نیست که اولین بار شنای کرال سینه در کدام کشور معمول شده است. ولی شواهد و قوانین نشان می دهد که به احتمال زیاد این شنا در مصر ابداع شده است .

تاریخچه پیدایش


اما می دانیم که در سال1700 در استرالیا شنای کرال سینه به وسیله ی الک ویکمن معمول شد. سپس به آمریکا و اروپا راه یافت. و بالاخره یکی از مهمترین بازی ها در مسابقه های المپیک را تشکیل داد. برای اولین بار یک آمریکایی به نام چارلز دانیلز به سال 1908 در رشته ی شنای بازی های المپیک شرکت کرد و با شنای کرال مسافت 100 متر را در 60 ثانیه و سه پنجم طی کرد و برنده شد.


فراگیری اصول شنای کرال سینه

شنای کرال سینه امروزه بیش از هر شنای دیگر طرفدار دارد و بیشتر شناگرها با آن آشنایی دارند . اما آشنایی خیلی تاوت دارد با اصولی شناکردن رشته کرال سینه. ولی متاسفانه به غیر از تعداد کمی آن را به طریقه ی کاملاٌ صحیح فرا نمی گیرند . با کمی اراده ، اگر بتوانید شنای کرال سینه را به طور کاملاٌ صحیح فرا گیرید ، بسیار مفرح و لذت بخش خواهد شد. کرال معمولا در دو قسمت کرال سینه و کرال پشت تعلیم داده می شود . آموزش شنا از مبتدی تا حرفه ای معمولا با شنای کرال سینه شروع میشود.

آموزش شنای کرال سینه


به صورت جز به جز آموزش شنای کرال سینه را به شما می دهیم.

کرال سینه شنایی است که در آن ضربات منظم پاها به همراه حرکت دست ها که به تناوب از آب خارج و وارد شده و آب را به عقب میکشند و سر ، نیم دایره ای را حول محور طولی بدن می زند تا از سمت راست یا چپ ( که معمولاٌ یک طرف است ) از طریق دهان هواگیری نماید انجام می شود.


بنابراین سه مرحله اصلی در شنای کرال سینه عبارتند از :
 1- عملکرد پاها
 2- عملکرد دست ها
 3- نفس گیری


 آموزش گام به گام کرال سینه

جهت آموزش شنای کرال سینه لازم است که هر مرحله به تنهائی و به مقدار کافی آموزش و تمرین داده شود. پس از آموزش و تمرین کافی اولین مرحله ، نوبت به مرحله دوم می رسد که ضروری است. پس از آموزش و تمرین به مرحله ی اول متصل شده و هر دو با هم تمرین شود تا شناگر هماهنگی لازم را جهت انجام هر دو مرحله کسب نماید. و سپس مرحله ی سوم آموزش داده می شود. و پس از تمرینات مقدماتی و کافی به مرحله ی اول و دوم اضافه می شود. تمرین ادامه می یابد تا هماهنگی مجددی صورت گیرد و شناگر قادر به انجام هر سه مرحله با هم در یک زمان گردد.


متاسفانه مشاهده شده است که مربیان هنوز یک مرحله را به طور کامل آموزش نداده ، وارد مرحله بعدی می شوند . اگر چه بعضی از مربیان با آموزش مرحله به مرحله چندان موافق نیستند ولی تجربه نشان داده است برای به دست آوردن نتیجه ی بهتر و پیشرفت در امر آموزش در کلاس های گروهی ، آموزش مرحله به مرحله به مراتب مفیدتر است .

مرحله اول آموزش کرال سینه


 این موضوع را باید به خاطر داشته باشید که قبل از شروع اولین قسمت آموزش کرال سینه که حرکت پاها است ، لازم است شاگرد دو مرحله مقدماتی مهم را خوب فرا گرفته باشد. ما در آکادمی شنای امپراطور آموزش شنا از مبتدی تا حرفه ای ا به صورت تخصصی و جداگانه برای هر رشته در نظر گرفته ایم.

آموزش تصویری کرال سینه صحیح

آموزش شنای کرال پشت

یکی از مهمترین و پر استفاده ترین روش های شنا کرل پشت است.ما در آموزش شنا از مبتدی تا حرفه ای برنامه های ویژه برای آموزش صحیح کرال پشت در نظر گرفته ایم.برای یادگیری صحیح شنای کرال پشت می بایست تک تک تکنیک های کرال پشت را به صورت جداگانه آموزش داد.

باید این موضوع را بدانید که کرال پشت تنها نوعی از شنا بوده که با شناور شدن بر پشت انجام می شود. این بدین معنی است که علاوه بر هماهنگی اعضای بدن به دقت شنا در یک مسیر مستقیم نیز نیاز خواهد بود در شنا کرال پشت بدن خود را صاف نگه دارید، طوری که پاها کمی پایین تر از بالاتنه قرار گرفته باشند، با وجود این ویژگی است که پاها به خوبی کار می کنند. حرکت بدن حول محور افقی و اطمینان از حرکت درست دستها بسیار حایز اهمیت خواهد بود .

آموزش شنای پروانه

شنای پروانه دومین شنا از نظر سرعت دربین چهارنوع شنای اصلی می باشد. این شنا درسال های 1930 از تحول شنای قورباغه سنتی بوجود آمد . در سال 1956این شنا به طور رسمی وارد مسابقات المپیک شد. اولین مرحله تحول شنای قورباغه ابداع مرحله خروج دست از آب بود که بطور چشمگیری سرعت شناگر را از طریق کاهش نیروهای مقاوم ، بدون نقص قوانین شنای آن زمان، افزایش داد.

بلافاصله پس از آن ، شیوه پا زدن دلفین که ماهی با هوش دریاهاست ابداع شد، که درآن هر دو پا به جای حرکت در صفحه افقی درشنای قورباغه در صفحه عمودی و به طور همزمان حرکت می کردند که این روش ، خود سهم زیادی در کسب سرعت بیشتر نسبت به شنای قورباغه داشت.

وضعیت بدن در شنای پروانه

وضعیت بدن درشنای پروانه از بعضی لحاظ به کرال سینه شباهت دارد با این تفاوت که حرکت دست ها و پاها تک تک انجام نمی شوند بلکه هر دو دست با هم و هر دو پا با هم حرکت را انجام می دهند.

شنا گر به شکم روی آب قرارمی گیرد و سعی می کند نیروی مقاوم را با پایین گرفتن سر، بالا بردن نسبی پاها ، کاهش حرکت های بدن به سمت بالا و پایین عمل کشش و خروج از آب را انجام می دهند و کنترل حرکت بدن درحین اجرای هر دو مرحله یا هر یک از آنها کار مشکلی است ، لذا شناگر باید سعی کند همواره درطی یکدوره کامل حرکت ، حالت افقی بدن خود را حفظ کند.

هماهنگی دستها و پاها و کمر در شنای پروانه

حرکت همزمان دو دست در این شنا برای شناگر یک مزیت نیز به همراه دارد و آن اینست که دیگر وی نگران حالت عدم تعادل یا چرخش پای مخالف به خاطر حرکت دست مخالف نمی باشد و درنتیجه نیروی مقاوماز این نظر افزایش پیدا نمی کند.

آموزش شنای قورباغه

شنای قورباغه یکی ازچهارنوع شنای اصلی است که مسابقات آن رسما برگزار می شود و در عین حال این شنا علاقه مندان بسیاری دارد، زیرا احتیاج کمتری به صرف انرژی نسبت به شنای کرال سینه دارد. یادگیریش آسان است. این شنا برای مسافت های طولانی مناسب است، علاوه بر این ، شنای قورباغه هم جهت شنا کردن در دریا وهم در موقع نجات غریق مفید است . کندترین نوع شنا بین چهارنوع شنای اصلی است.

مرحله اول آموزش شنای قورباغه

در این قسمت سعی می شود تکنیک صحیح و فنی شنای قورباغه عنوان شود. همان تکنیکی که امروز قهرمانان برجسته و خوب جهان به اجراء در می آورند. این شنا در واقع به این شکل انجام می شود که بدن درحالتی افقی برروی آب قرار گرفته دستها هر دو آب را از جلو گرفته و توسط کف و ساعد به طرف عقب و زیر شکم می کشند و از همان زیر آب ، به جلو آمده کشیده می شوند.

مجددا عمل کشش آب توسط دستها انجام می گردد. پاها نیز توسط فشار و ضربه ای که به آب وارد می آورند آب را به عقب می رانند. بدین روش که هر ضربه توسط کف پا زده می شود و برای اینکار مفصل ضربه و فشار لازم به آب وارد می شود. این نوع شنا را بعضی از مربیان ” قورباغه تجارتی” نام گذاشته اند.

فواید شنا در چیست؟آموزش شنا مبتدی تا حرفه ای

هر کس علاقه به فراگیری شنا داشته باشد و برای آموزش شنا مبتدی تا حرفه ای اقدام نماید بدون شک به نکات زیر خواهد رسید:شنا باعث شادابی و بالا رفتن سطح انرژی میشود:

  • افزایش شادابی و سلامتی روحی
  • از بین بردن افسردگی
  • رسیدن به آرامش به علت بی وزنی در آب
  • شادابی پوست بدن به علت آبرسانی
  • تقویت ماهیچه های بدن
  • تقویت ماهیچه های قلب
  • بهبود عملکرد مغز
  • بهبود امراض مفصلی و ناتوانی های حرکتی
  • درمان بیماری هایی نظیر پوکی استخوان
  • شکل گیری عضلات ضعیف
  • بلندتر شدن قد
  • تناسب اندام و کاهش وزن
  • درمان دردهای ناشی از بی تحرکی
  • درمان ضعف عضلانی در کودکان
  • بالا رفتن سطح آرامش کودکان
  • تخلیه انرژی و تنش های روحی روانی
  • بالارفتن سطح استقامت بدن
  • بالا رفتن سطح قدرت بدنی
  • فرم گیری و زیبا شدن عضلات باسن
  • فرم گیری و بزرگ شدن عضلات بازو
  • فرم گیری عضلات پا

همچنبن شما میتوانید مقالات آموزشی بیشتر را در وبلاگ ما دنبال کنید. مقالات آموزش شنا مبتدی تا حرفه ای را در وب سایت آکادمی شنا امپراطور بخوانید.