در این مقاله قصد داریم به مقایسه کالری سوزی ورزش ها بپردازیم. همانگونه که میدانید بدن انسان دائما در حال سوخت و ساز و مصرف کالری برای تامین انرژی می باشد.حتی در حالتی که انسان در خواب عمیق می باشد نیز بدن در حال سوخت و ساز برای تامین انرژی مورد نیاز می باشد.

از همین رو قصد داریم تا به صورت علمی ورزش شنا را بررسی نماییم. اینگونه میتوانیم دیابیم که چرا ورزش شنا نسبت به سایر فعالیت های ورزشی برای کالری سوزی مناسب تر است.در ابتدا شما را با مفاهیمی که در این مقاله به آن میپردازیم آشنا مینماییم.

کالری چیست؟

کالری یک واحد اندازه گیری برای میزان انرژی می باشد. بدون شک تا به حال شنیده اید که میگویند در فلان غذا چند کالری انرژی موجود است؟و یا چند کالری در روز باید بسوزانیم. باید بدانید علم تغذیه از علم ورزش جدا نیست. برای رسیدن به تناسب اندام باید همزمان به فعالیت های بدنی و رژیم غذایی توجه کرد. ساختار متابولیسم بدنی هر شخص متفاوت است و عملکرد گوناگونی دارد.

از این مطلب در میابیم که میزان کالری مصرفی در فعالیت های بدنی اشخاص مختلف به فاکتورهای گوناگونی مرتبط است. اما باید برنامه ریزی دقیق و شناخت کامل از متابولیسم بد خودمان میتوانیم بالاترین میزان کالری سوزی را تنظیم نماییم.قدم به قدم برای درک بهتر مقایسه کالری سوزی ورزش ها گام برمیداریم.

کالری سوزی چیست؟

برای مقایسه کالری سوزی ورزش ها باید اصطلاح کالری را بشناسیم. کالری سوزی فرایندی است که در آن بدن با افزایش متابولیسم به بالاتر از حد نرمال، گرما یا انرژی تولید می‌کند. پس کالری سوزی با رژیم غذایی به این معنی است که کالری‌ها در فرایند خوردن غذا، هضم غذا، جذب غذا و مصرف آن سوخته می‌شوند. کالری سوزی با ورزش نیز بدین معناست که بدن با بالا بردن میزان فعالیت های فیزیکی ضربان قلب را بالا برده و برای تامین انرژی ماهیچه های خود نیاز به کالری سوزی دارد.

حال سوال اینجاست این کالری سوزی از کجا تامین میشود؟بدن کالری مورد نیاز خود را از کجا تامین میکند؟

پاسخ اینجاست که اولین گزینه برای تامین کالری در بدن هر شخص از غذای روزانه ای است که میل میکنید. در حالت دوم بدن از ذخایر قندی و چربی خود استفاده میکند که از باقیمانده غذاهایی که در گذشته مصرف کرده اید و بدن به علت عدم نیاز آن غذا را به صورت چربی ذخیره کرده است. توجه به این نکته ضروری است که برای کم کردن یک کیلوگرم از وزنتان، باید ۷۰۰۰ کالری بسوزانید.

مقایسه کالری سوزی ورزش ها و انتخاب بهترین گزینه

حال که با مفهوم کالری سوزی و نحوه مصرف کالری از طریق فعالیت های بدنی آشنا شدیم وقت آن رسیده تا به مقایسه کالری سوزی ورزش ها بپردازیم.

هر چه میزان تحرک در یک ورزش بالاتر باشد کالری سوزی بیشتر صورت میگیرد. بدیهی است در ورزش هایی که به صورت همزمان شخص ورزشکار چند عضله را درگیر مینماید کالری سوزی بیشتری نسبت به ورزش های کم تحرکتر داریم.

در این بخش به مقایسه کالری سوزی ورزش ها در چند ورزش پر تحرک را بررسی می پردازیم:

تنیس خاکی

در ورزش تنیس خاکی شخصی که 90 کیلوگرم وزن داشته باشد به طور میانگین در هر ساعت 584 کالری می سوزاند. ورزش تنیس به علت تحرک بالایی که دارد در لیست ورزش هایی با کالری سوزی بالا قرار میگیرد. باید توجه داشته باشید به علت نوع حرکات ورزش تنیس آسیب های جدی در بلند مدت به آرنج و مفاصل کتف و زانو ها و مچ پا وارد میگردد.

پیاده روی سریع

در ورزش پیاده روی سریع در هر ساعت یک شخص 90 کیلوگرمی به طور میانگین 550 تا 700 کالری میسوزاند.این ورزش نسبت به سایر ورزش ها آسیب کمتری در بلند مدت دارد. اما از آسیب های مانند آسیب به کمر به علت وجود گودی کمر و یا صافی کف پا نیز نباید غافل شویم.

تکواندو

یکی از ورزش هایی که تحرک بسیار بالایی دارند تکواندو می باشد. در ورزش تکواندو یک شخص 80 کیلوگرمی در یک ساعت تقریبا 800 کالر می سوزاند.بدیهی است نیازی به توضیح درباره خطرات این ورزش و آسیب هایی که در ورزش های رزمی می باشد نیست.

بسکتبال

در ورزش بسکتبال هر شخص 90 کیلوگرمی در یک ساعت تقریبا 760 کالری میسوزاند.ورزش های توپی نظیر بسکتبال مانند هندبال نیز در همین رنج از کالری سوزی قرار میگیرند.

در ادامه جدولی برای معرفی میزان کالری سوزی تمامی وزش ها و مقایسه کالری سوزی ورزش ها در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم تا به راحتی به مقایسه کالری سوزی ورزش شنا با سایر ورزش ها بپردازید. حال در ادامه ورزش شنا را مورد بررسی قرا می دهیم.

مقایسه کالری سوزی ورزش ها با شنا

به طور میانگین در برای هر شخص با 80 کیلو گرم وزن 1 ساعت شنا کردن در استخر حداقل 800 کالری می سوزاند.این میزان در صورت شنای سرعتی و یا استقامتی تا 1600 کالری نیز می رسد.

درگیری عضلات بدن در شنا

بدون شک تمامی کسانی که به ورزش شنا پرداخته اند متوجه این موضوع شده اند.پس از اندک زمانی که در آب حضور دارند و برای حفظ تعادل خود تلاش میکنند به علت درگیر شدن تعداد عضلات بسیار زیادی به یک باره ضربان قلب شروع به بالا رفتن میکند و بدن کاملا گرم میشود.

اندام زیبا با شنا

شناگران حرفه ای همیشه اندام بسیار زیبا و متناسبی دارند. این بدین علت است که تمامی عضلات از کوچترین عضله تا بزرگترین آن ها در آب و ورزش شنا درگیر میشوند.در ورزش نا هماهنگی چشم گیری در عضلات دست و پا مشاهده میشود که باعث تقویت و بهبود فرآیند های مغزی در کنترل عضلات بدن میشود.

همچنین لازم به ذکر است در ورزش شنا به علت بی وزنی در آب و کم شدن فشار وزن و جاذبه مفصل های بدن این ورزش هیچگونه آسیبی چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت بر روی بدن شناگران ندارد.

از مقایسه کالری سوزی ورزش ها با ورزش شنا در میابیم که در ورزش شنا کمترین آسیب و کالری سوزی بالایی موجود است.

فعالیت کالری های مصرفی در ساعت
خوابیدن ۶۰
نشستن روی مبل ۷۵
خرید خوار و بار ۹۰
انجام کارهای سبک خانه ۹۵
صف ایستادن ۱۰۰
بازی کردن با سگ ۱۱۵
بازی کردن با بچه ها ۱۲۰
رانندگی ۱۲۰
راه رفتن ۱۳۰
خرید کردن ۱۳۵
غذا خوردن ۱۴۰
بازی بولینگ ۱۴۵
کارهای خانه (جارو یا تی کشیدن) ۲۲۵
یوگا ۲۳۰
باغبانی ۲۳۰
راه رفتن تند ۲۵۰
گلف (راندن ماشین گلف) ۲۵۰
بازی های توپی ۲۶۰
اسکیت کردن ۲۷۵
چیدن علف های هرز باغچه ۲۹۵
گلف (راه رفتن روی زمین گلف) ۳۰۰
کار با وزنه ۳۰۰
والیبال ۳۴۰
پیاده روی ۳۹۰
برف پارو کردن ۴۰۰
راه رفتن قوی ۴۰۰
بسکتبال ۴۶۰
تنیس ۵۱۰
شنا ۸۲۰
دوچرخه سواری کردن (سریع) ۵۳۰
کار با وزنه چرخشی ۵۴۰
پله نوردی در باشگاه ۶۰۰
دو نرم (۸ کیلومتر در ساعت) ۶۰۰
دویدن ۷۰۰
دوچرخه زدن ۷۱۰
ایروبیک در آب ۷۲۰
ایروبیک استپ ۷۵۰
اسپینینگ ۸۲۰
استفاده از دستگاه الیپتیکال ۸۵۰
طناب زدن ۹۰۰
دویدن (با سرعت بالا) ۱۰۰۰