ورزش در آب: ورزشی که به صورت شنا، واترپلو یا گشت و گذار در آب یا تمرین در آن باشد.

ورزش های آبی شامل گشت و گذار در آب، غواصی، بازدید از ساحل، شنا در استخر روباز یا شنا در دریاچه ها و رودخانه ها است. دریاچه ها، رودخانه ها و ساحل های عمومی فرصت های متنوعی را برای شرکت در ورزش های آبی ارائه می دهند، مانند غواصی در طبیعت زیر آب؛

برخی از ایستگاه های تفریحی در ساحل کنار دریا تجهیزات خود را برای ورزش در آب اجاره می دهند؛ از جمله تجهیزات ورزش در آب قایق، جلیقه ی نجات، جت اسکی و لباس غواصی می باشد.

انواع مختلف ورزش های روی آب:

ورزش های آبی برای افرادی که می خواهند در آب و یا اطراف آن تفریح ​​داشته باشند بسیار مناسب است. اگر به دنبال یکتفریح مهیج در تعطیلات خود هستید، می توانید به هر مکان آبی، اعم از یک دریا، دریاچه یا رودخانه بروید و هر یک از ورزش های آبی اطراف را امتحان کنید. رایج ترین ورزش در آب شنا است، اما ورزش های آبی زیادی وجود دارند که ارزش امتحان کردن را دارند. برخی از این موارد فقط در سال های اخیر شناخته شده اند؛ زیرا افراد علاقه مند می خواهند ورزش های چالش برانگیز تری را تجربه کنند. در زیر لیستی از ورزش های آبی با توضیحات مختصر آن ها آورده شده است:

دیسک

این ورزش سوار شدن در یک صفحه ی چوبی است که بر روی آب در حال حرکت می باشد. دیسک وزن فرد را به طور مساوی در سراسر آب توزیع می کند. نیاز به تعادل خوب، یک ضرورت به حساب می آید. این ورزش با سرعت بسیار بالا انجام نمی شود.

کایاکینگ

با استفاده از یک قایق کوچک به نام کایاک برای حرکت در آب، این ورزش آبی را می توان در رودخانه های آرام، دریاها یا دریاچه ها برای اهداف مختلف از جمله تفریحی، گشت و گذار انجام داد.

گشت و گذار بادبادک

تلفیقی از پرواز و گشت و گذار بادبادک،(Kite Surfing)  یک ورزش نسبتاً جدید است که به طور فزاینده در بین علاقه مندان به ورزش های آبی رواج دارد. برای انجام این ورزش آبی از یک بادبادک و یک تخته استفاده شود.

قایق رانی

قایق رانی بر روی موج های خروشان یک رودخانه یا دریاچه با استفاده از هدایت جریان آب به وسیله ی پاروها انجام می پذیرد. این ورزش بسته به سطح شدت و دشواری شرایط آب رودخانه ها در شش دسته طبقه بندی می شود.

موج سواری

ورزشی که در آن روی موج ها گشت و گذار می کنند. گفته می شود که این ورزش از دریاهای جنوبی سرچشمه گرفته است. همچنان یکی از محبوب ترین ورزش های آبی پررونق است.

جت اسکی:

تلفیقی از تکنیک های اسکی، اسنوبورد و گشت و گذار است. این ورزش آبی مستلزم سوار شدن بر روی یک تخته در حالی است که توسط یک وسایل نقلیه متحرک یا سیستم کابل با سرعتی از 18 تا 24 مایل در ساعت حرکت می کند.

بادگیر

تخته بادی با بادبزن، که به عنوان کشتی دریانوردی نیز شناخته می شود.  اصلی ترین قطعه بکار رفته دراین ورزش، بادگیر است. تخته های بادی با اندازه ای به طول پنج متر، با یک بادبان واحد در سطح آب هدایت می شوند.

Snorkeling

 تمرین شنا در سطح (به طور معمول دریا) مجهز به ماسک، باله ها و یک لوله کوتاه برای نفس گیری است.

تخته سنگ سواری

 شخصی با استفاده از یک دست و پا، روی تخته ای به سبک گشت و گذار حرکت می کند.

پارازاییل

 که در آن شخص پشت وسیله نقلیه (معمولاً یک قایق) در حالی که به یک چتر نجات چسبانده می شود، کشیده می شود.

Picigin

 با یک توپ کوچک روی آب های کم عمق لگد می زند.

هیدروفیلینگ

 در حالت نشسته سوار بر روی آب است که دارای یک هیدروفیلی است که به اسکی وصل شده است.

Skurfing

 جایی است که شرکت کننده در پشت قایق روی یک تخته در حال حرکت است.

قوانین و دستورالعمل های ورزش در آب:

هنگام مشارکت در ورزش های آبی از شوخی های خطرناک اجتناب کنید. در بسیاری از مناطق،  از مسیرهای خاصی از آبراه ها مجاز به عبور نیستید و اپراتورها نباید بدون مجوز کار کنند. پوشیدن یک جلیقه ی نجات برای ورزش های روی آب ضروری است؛ چون در صورت سقوط به داخل آب مانع از غرق شدن شما می شود و به ایمنی بیشتر ورزش های آبی کمک می کند. همچنین اپراتور قایق های موتوری باید مراقب ساخت مونوکسید کربن در اطراف قایق باشند و در مورد اتصالات الکتریکی که در صورت لغزش قایق به وجود می آید، احتیاط کنند. رعایت نکات گفته شده و عدم حرکت در آبراه های غیر مجاز ایمنی شما را تا حد بالایی فراهم می کند. هرگز در هنگام کار با یک واترجت مشروبات الکلی مصرف نکنید و وسایل ایمنی اضافی مانند آب آشامیدنی، تلفن همراه، چراغ قوه و نقشه ها  را همراه خود داشته باشید.

انواع ورزش های آبی:

ورزش های آبی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • ورزش های روی آب
  • ورزش های زیر آب

در بالاتر به انواع مختلف ورزش های روی آب پرداختیم. در این قسمت از مقاله، در مورد ورزش های داخل آب و انواع آن صحبت می کنیم.

شنا هنری یا هماهنگ

این ورزش شامل حرکات هماهنگ و پیچیده ای است که شنا گران همراه با موسیقی در آب انجام می دهند.

غواصی

ورزش پرش از تخته های فنری یا سکوها به داخل آب و گردش در عمق 4 متری زیر آب است. این ورزش لباس مخصوص به خود با کپسول اکسیژن دارد.

پنتاتلون مدرن

شامل شمشیربازی مخصوص وسایل نقلیه، تیراندازی با تپانچه، شنا، یک دوره پرش روی اسب.

شنا

از جمله شنا در استخر و شنا در فضای باز مانند رودخانه ها و دریا ها.

Triathlon

 یک رویداد چند ورزشی که شامل سه گام استقامتی مداوم و ترکیبی از شنا، دوچرخه سواری و دویدن است.

ایروبیک آب

انجام حرکات ورزشی ایروبیک در داخل آب است.

واترپولو

ورزشی از دو نوع مختلف است که در آب با توپ بازی می کنند.

نردبان رودخانه

گشت و گذار در سرازیری روی امواج اقیانوس یا امواج مصنوعی در استخر موج.

انواع غواصی در آب:

  • غواصی تفریحی
  • غواصی در غارهای آبی
  • غواصی عمیق
  • غواصی در آب های آزاد
  • غواصی در یخ
  • غواصی با ماهیگیری

از دیگر فعالیت های آبی:

  • باستان شناسی زیر آب
  • عکاسی در زیر آب
  • فیلمبرداری زیر آب

مقاله اصلی: ورزش های زیر آب

  • آکواتلون (کشتی زیر آب)
  • Finswimming
  • غواصی آزاد
  • غواصی ورزشی ماهیگیری
  • فوتبال زیر آب

هاکی زیر آب

 بازی ای است که که شباهت هایی با هاکی روی یخ دارد. دو تیم از بازیکنان از میله های خمیده چوبی کوتاه استفاده می کنند تا یک توپ سنگین را از زیر استخر به سمت دروازه حریفان سوق دهند.

هاکی یخ زیر آب

جهت یابی زیر آب

راگبی زیر آب

 بازی ای است که شباهت هایی با فوتبال راگبی دارد. دو تیم سعی دارند با ارسال یک توپ کوچک به سمت دروازه حریفان که در پایین استخر قرار دارد گل بزنند.